Despre noul standard ISO 9001:2015
sau "Un nou inceput in Managementul Calitatii"
Newsletter, 28 Septembrie 2015
Asteptarea a luat sfarsit !
Noul standard ISO 9001:2015 a fost emis la
23 septembrie
ISO si Comitetul tehnic 176 (TC 176) s-au tinut de cuvant si au finalizat standardul ISO 9001:2015 la termenul planificat si anuntat, adica luna septembrie 2015.
Sa ne amintim ...
Seria ISO 9000 de standarde, si in principal 9001, a trecut prin mai multe revizii. Versiunea initiala din 1987 (ISO 9000:1987) avea aceeasi structura cu standardul britanic BS 5750, cu trei „modele” in functie de domeniul de activitate al organizatiilor.
Schematic, putem sintetiza istoria standardelor ISO 9001, astfel:
Care este perioada de tranzitie?
1. Incepand din septembrie 2015 se pot emite certificate pentru conformitatea sistemelor de management cu cerintele ISO 9001:2015
2. Daca planificati sa implementati si certificati sistemul de management al calitatii in organizatia dvs., pana in septembrie 2016 puteti sa alegeti ca referential oricare din cele doua editii ale ISO 9001: cel din 2008 sau cel din 2015.
3. Daca planificati sa certificati sistemul dvs. de management al calitatii dupa septembrie 2016, atunci va trebui sa implementati cerintele standardului nou, ISO 9001:2015, pentru ca dupa data de 23 septembrie 2016 nu se mai emit certificate noi pentru conformitatea cu standardul din 2008.
4. Daca aveti deja certificat propriul sistem de management al calitatii, aveti o perioada de conformare de 3 ani, deci pana in septembrie 2018 veti putea sa revizuiti si sa implementati sistemul conform cerintelor standardului din 2015.
5. Dupa septembrie 2018, standardul ISO 9001:2008 va fi retras.
De remarcat, faptul ca perioada de tranzitie la cerintele noului standard este de 3 ani, adica durata de valabilitate a unui certificat. Este clar ca, in acest interval veti avea un audit de re-certificare a sistemului de management al calitatii, si in functie de situatia fiecarei organizatii, acesta ar fi momentul optim de a va conforma noilor cerinte.
Comparativ: ISO 9001:2008 vs. ISO 9001:2015
Pe scurt:
- Conform vechiului ISO 9000, erau definite 8 principii ale managementului calitatii.
Odata cu modificarile in sistemele de management, acestea s-au redus la 7 - a fost eliminat principiul referitor la "Abordarea managementului ca sistem".
- Structura generala a standardului, conform Anexa SL. Sunt 10 capitole de cerinte, fata de 8 in editia anterioara. Capitolele de cerinte vor fi identice pentru toate Sistemele de management (mediu, securitatea informatiei, etc.), ceea ce va usura mult integrarea mai multor standarde intr-un singur sistem de management. Vezi aici structura standardului.
- In editia 2008, sunt obligatorii 6 proceduri (control documente, control inregistrari, audit intern, neconformitati, actiuni corective, actiuni preventive), precum si Manualul
Sistemului de Management al Calitatii.
In noua editie 2015, aceste documente nu mai sunt obligatorii. Sunt obligatorii alte documente, cum ar fi: domeniul de aplicare, politica in domeniul calitatii ... vezi
aici ...
- Avem cerinte noi, care nu au existat in
editia 2008, dar si cerinte din editia anterioara care
nu se mai regasesc in noul standard.
Este important sa retinem ca ISO 9001:2015 constituie "o revizie majora" a sistemului de management al calitatii, o abordare noua care ne duce mult mai aproape de ceea ce ar trebui sa fie acest sistem: managementul afacerii, modul in care este organizata intreaga activitate a unei organizatii.
Cu siguranta va mai trece timp pana cand managerii vor considera sistemul de management al calitatii ca pe acea unealta necesara in stabilirea regulilor de management, si nu ca pe o povara in plus, ce are singura menire de a le asigura un certificat inramat frumos si afisat pe peretele din birou!
Sunt multe modificarile si noi le-am prezentat si in alte articole anterioare, dar si in cadrul webinar-iilor; cu siguranta ca le vom analiza in lunile urmatoare, in alte articole si webinar-ii.
Pentru piata romaneasca, mai avem putin de asteptat, pana cand ASRO va elabora si aproba standardul romanesc (SR), acela va fi referentialul nostru. Din informatiile pe care le detinem in acest moment, pentru ISO 9001:2015 versiunea romaneasca a standardului va fi gata spre sfarsitul lunii octombrie 2015, iar pentru ISO 14001 in jurul datei de 15 octombrie 2015.
Pentru a avea o imagine de ansamblu, vedeti aici un #infographic despre noul ISO 9001:2015.
Cum va putem ajuta?
Am planificat o serie de actiuni menite sa va ajute in actiunea de conformare cu cerintele noului standard pentru managementul calitatii, ISO 9001:2015:
Quality Webinars
Organizam in mod constant webinarii avand ca teme standardele ISO si Sistemele de Management ...
detalii aici ...
Avantajele certificarii ISO
„Certificarea ISO 9001” reprezinta o apreciere a calitatii actului managerial, a bunelor practici din organizatie, a orientarii organizatiei in directia calitatii.
detalii aici ...
Sisteme de Management
Intelegerea complexitatii sistemului este esentiala pentru realizarea unei conduceri efective si eficiente a organizatiei / companiei.
detalii aici ...
Etapele consultantei
... parcurgerea acestor etape este una dintre conditiile necesare pentru a asigura obtinerea unui Sistem de Management adaptat nevoilor si structurii organizatiei / companiei respective ...
detalii aici ...
Modele documente SMC
Care este metoda optima pentru a avea documentatia SMC
proprie cu "costuri minime" ?
Cum sa minimizati cheltuielile legate de obtinerea
certificatului ?
detalii aici ...
Oferta Kit-uri Documente SMC
Principalele kit-uri continand documente SMC necesare oricarei organizatii pentru finalizarea actiunii de proiectare si documentare a Sistemului de Management al Calitatii propriu !
detalii aici ...