Noul standard ISO 9001:2015 este in faza "Committee Draft"
Newsletter, 19 august 2013
ISO 9000 a fost in mod constant cea mai populara serie de standarde ISO
Publicat pentru prima oara in 1987, ISO 9000 a fost in mod constant cea mai populara serie de standarde ISO.
Standardele seriei ISO 9000 au format o baza pentru dezvoltarea altor sisteme de management, inclusiv de mediu, sanatate si siguranta ocupationala, securitatea informatiilor, energie, etc. De asemenea, trebuie sa amintim faptul ca standardele “ISO 9001:2008 Sisteme de management al calitatii – Cerinte” si “ISO 9004:2009 Conducerea unei organizatii catre un succes durabil. O abordare bazata pe managementul calitatii”, sunt utilizate pe scara larga in foarte multe sectoare cum ar fi industria aerospatiala, telecomunicatii, educatie, sanatate, organisme guvernamentale si locale.
Avand ca baza rezultatele acestor standarde in ultimii 25 de ani, comitetul tehnic ISO TC 176/SC 2 se asigura ca standardele sale vor continua sa ofere o baza solida pentru managementul calitatii si in urmatorii 25 de ani.
ISO 9001:2015 va inlocui actuala editie a standardului ISO 9001:2008, care este inca valabil pentru certificare.
Ce inseamna aceasta ?
Ultima revizuire a standardului ISO 9001, cea din 2008 nu a adus schimbari semnificative fata de anterioara revizie din 2000.
In aceasta perioada, standardul pentru Sistemele de Management al Calitatii este in curs de revizuire; la 3 iunie a fost finalizat in faza de CD, adica “Draft Committee”, versiunea initiala a proiectului elaborat de Comitetul Tehnic 176 al ISO. Aceasta va fi prima revizuire majora fata de cea din 2000, care, se stie ca a consolidat in esenta trei standarde anterioare, inclusiv ISO 9001, ISO 9002 si ISO 9003.
Conform informatiilor publicate de ISO Focus+ Magazin, Volume 3, No. 8, September 2012, la pag. 36-38 (preluate si de revista ASRO “Standardizarea”, octombrie 2012), calendarul propus pentru elaborarea ISO 9001:2015 este urmatorul:
Fiind inca in faza de elaborare (dupa cum am precizat, la 3 iunie a fost elaborat draftul comitetului), aceasta ultima revizie a standardului ia in considerare vastele schimbari in tehnologie, diversitatea afacerilor actuale si comertul global, inclusiv:
cresterea, dezvoltarea firmelor de servicii si necesitatile acestora in domeniul managementului calitatii | |
recunoasterea necesitatii de a armoniza, de a integra sistemele de management al calitatii in sistemele generale de management al afacerilor | |
necesitatea de a usura adoptarea mai multor standarde generale de management al afacerilor din seria ISO, cum ar fi ISO 14001 (mediu) si / sau standarde verticale, cum ar fi AS9100 | |
necesitatea de a ajuta la simplificarea intelegerii standardului si a usura aplicarea mai uniforma a acestuia |
Potrivit specificatiilor proiectului draft, standardul revizuit ISO 9001:2015 trebuie (printre altele):
sa ofere un set principal de cerinte pentru urmatorii 10 ani sau mai mult | |
sa ramana generic si relevant pentru toate tipurile de organizatii, indiferent de marimea, organizarea si sectorul lor de activitate; | |
sa mentina actuala concentrare pe eficienta procesului de management si capacitatea acestuia de a produce rezultatele dorite; | |
sa tina cont de schimbarile in practicile sistemelor de management al calitatii, precum si de evolutia in tehnologie, fata de ultima revizuire majora din 2000; | |
sa reflecte schimbarile din mediile ce in ce mai complexe, dificile si dinamice, in care organizatiile functioneaza; | |
sa aplice “Anexa SL” a directivelor ISO pentru a imbunatati compatibilitatea si alinierea cu alte standarde ase sistemelor de management ISO; | |
sa utilizeze stiluri de exprimare, de vocabular si scriere simplificate pentru a ajuta intelegerea si interpretarea consistenta a cerintelor sale. |
Ce schimbari sunt anuntate, pana acum, in noul ISO/CD 9001 ?
Putem face o scurta trecere in revista a principalelor modificari din documentul ISO/CD 9001:
folosirea termenilor "bunuri si servicii", in loc de "produs"; | |
"aprovizionare" si "externalizare" se inlocuiesc cu "furnizarea externa de bunuri si servicii"; | |
exista referiri specifice la risc, identificarea riscurilor si oportunitatilor, planificarea actiunilor pentru a aborda riscurile si oportunitatile identified. Aceste modificari referitoare la abordarea riscurilor, inlocuiesc actiunile preventive din actuala editie a standardului. Se abordeaza de asemenea, riscuri care pot afecta conformitatea bunurilor si serviciilor, precum si satisfactia clientilor, inclusiv o abordare bazata pe risc in determinarea tipului si nivelului de controale adecvate pentru fiecare furnizor si pentru furnizarea externa de bunuri si servicii. Aceste modificari pun un mai mare accent pe definirea domeniului de aplicare, care a fost intotdeauna cel mai important aspect al un sistem de management al calitatii. |
|
exista o cerinta crescuta pentru managementul superior de a avea o implicare activa mai mare in sistemul de management al calitatii; | |
in prezent, exista cerinte generale doar pentru documentare, fara nici o referire la manualul calitatii documentat, proceduri documentate sau dosare de calitate. Acest draft al Comitetului Tehnic face referire la "informatie documentata", in loc de “controlul documentelor” si “controlul inregistrarilor”. |
Exista de asemenea, cateva modificari importante in definirea principiilor managementului calitatii, acestea fiind de asemenea concretizate in draftul standardului:
in loc de 8 principii, acum exista numai sapte, fiind eliminat principiul “Abordarea managementului ca sistem”, deoarece acesta este deja integrat (devenind implicit) in a avea un sistem de management implementat; | |
termenul "continua" a fost eliminat din "imbunatatirea continua", astfel vom avea doar “imbunatatire”; | |
ultimul principiu, referitor la “Relatiile reciproc avantajoase cu furnizorii” se va defini acum ca “Managementul relatiilor”: “Pentru un succes durabil, organizatiile isi gestioneaza relatiile lor cu partile interesate, cum ar fi furnizorii”. |
O alta schimbare majora este data de structura generala a standardului, care, urmand cerintele din Anexa SL (cunoscuta si sub denumirea de “ISO Guide 83”) are zece capitole, fata de opt in versiunea actuala a ISO 9001:2008.
Cele zece capitole sunt: Scop; Referinte Normative; Termeni si definitii; Contextul Organizatiei; Leadership; Planificare; Suport; Operare; Evaluarea performantei; Imbunatatire.
O sectiune cheie modificata in proiectul pentru ISO 9001:2015 se refera la extinderea domeniului de aplicare a managementului calitatii pentru a lua in considerare “contextul organizatiei” (de exemplu, impactul social).
Ce avem de facut ?
Deocamdata, standardul ISO 9001:2008 este editia in vigoare, si va ramane valabil pana cand ISO impreuna cu celelalte organisme si organizatii autorizate vor hotara ca acesta nu va mai fi valabil. Cu siguranta ca, odata cu publicarea anuntata pentru septembrie 2015, se va stabili si un program etapizat, pe mai multi ani, pentru actualizarea sistemelor de management dezvoltate conform cerintelor ISO 9001:2008, astfel incat toate organizatiile sa se poata conforma.
Noi vom incerca sa va tinem la curent cu toate noutatile in domeniu, pe masura ce acestea vor deveni publice.
Quality Webinars
Organizam in mod constant webinarii avand ca teme standardele ISO si Sistemele de Management ...
detalii aici ...
Avantajele certificarii ISO
„Certificarea ISO 9001” reprezinta o apreciere a calitatii actului managerial, a bunelor practici din organizatie, a orientarii organizatiei in directia calitatii.
detalii aici ...
Sisteme de Management
Intelegerea complexitatii sistemului este esentiala pentru realizarea unei conduceri efective si eficiente a organizatiei / companiei.
detalii aici ...
Etapele consultantei
... parcurgerea acestor etape este una dintre conditiile necesare pentru a asigura obtinerea unui Sistem de Management adaptat nevoilor si structurii organizatiei / companiei respective ...
detalii aici ...
Modele documente SMC
Care este metoda optima pentru a avea documentatia SMC
proprie cu "costuri minime" ?
Cum sa minimizati cheltuielile legate de obtinerea
certificatului ?
detalii aici ...
Oferta Kit-uri Documente SMC
Principalele kit-uri continand documente SMC necesare oricarei organizatii pentru finalizarea actiunii de proiectare si documentare a Sistemului de Management al Calitatii propriu !
detalii aici ...